Een dag uit het leven van een huisvrouw - Reisverslag uit Elmina, Ghana van Marlies - WaarBenJij.nu Een dag uit het leven van een huisvrouw - Reisverslag uit Elmina, Ghana van Marlies - WaarBenJij.nu

Een dag uit het leven van een huisvrouw

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

12 Maart 2012 | Ghana, Elmina

'Wat doe jij meestal op zondag?' vraagt Cecilia. Terwijl ik antwoord, poetsen we de keuken. Eigenlijk hadden we gisteren moeten poetsen, want dat hoort op zaterdag. Maar toen was er een begrafenis waar Cecilia heen moest. Daarom is het vandaag schoonmaakdag.

Ik doe de ramen: die bestaan hier uit losse ramen, die als een soort brede luxaflex open en dicht kunnen. Iedere week moeten ze gepoetst worden, want door de wind en het droge seizoen wordt het snel stoffig. En Cecilia houdt van een keurig huis, dat weet ik inmiddels.

Na de ramen staat de vloer op het programma: eerst vegen met een Ghanese bezem: een bos takken waarmee je - als je goed geoefend bent - heel netjes kunt vegen. Daarna de mop erover en klaar is kees. Na de keuken doen we de badkamer. Terwijl we de douche poetsen, lopen de kinderen om ons heen. Cecilia vertelt dat ze een keer kikkers in de goot zag wegspringen voor langslopend water uit de douche. Kikkers, die had ik al wel gehoord maar nog niet gezien.

Daarna de slaapkamers, en tenslotte de veranda. Na een paar uur zijn we klaar. We pauzeren even en maken ons op voor de volgende taak: de was doen. Het is een zware klus, waarbij ieder kledingstuk door drie bakken met water gaat (één met zeep, één om de zeep op te vangen en een laatste om te spoelen) en we flink schrobben. Na een uur hangt mijn was. Zodra die droog is, moeten we alles strijken. Kleine beestjes leggen eitjes in het wasgoed, die we niet aan ons lijf willen. Daarna gaan we fufu stampen. Cecilia legt cassave en planteen (een soort banaan) in een bak en Aicha en ik stampen om de beurt. Het is duidelijk dat Aicha en Cecilia dit vaak samen doen. Ze weten precies van elkaar wanneer er gedraaid of gestampt kan worden zonder dat iemands hand beschadigt. Uiteindelijk zijn de dames tevreden en hebben we een gladde bal.

We eten pindasoep, waarvoor een kip geslacht is in de week voordat ik kwam. Aicha heeft dat aangedurfd. De pindasoep is een feestmaal, omdat we de verjaardag vieren van de jongste zoon. We zingen 'Happy birthday' en hij is dolblij met mijn cadeautje: nog meer ballonnen en chocola! Naast de fufu maakt Cecilia rijstballetjes. We gebruiken de fufu en de rijstballen om in de soep te dippen. Het restant van de soep drinken we uit de kom. Ik eet de fufu, maar vind de structuur van de rijst toch lekkerder.

Als deze dag iets heeft opgeleverd naast een schoon huis, schone kleren en een feestelijk diner, is het spierkracht!

  • 12 Maart 2012 - 16:19

    Marieke B:

    Woooowwww!! Respect!

  • 12 Maart 2012 - 16:20

    Jeanine Otten:

    Stoer Marlies, op reis in Ghana! Hier in Friesland heet zo'n schoonmaakdag 'himmeldei'. Met dat lekkere voorjaarszonnetje heb ik er ook zin in, alles blinkend schoon. Gelukkig hoeven we hier niet te strijken, want dat is het enige waaraan ik een vreselijke hekel heb.

  • 12 Maart 2012 - 17:16

    Marian:

    Leuk Marlies, om je verhalen te lezen en de foto's te zien.
    Wel hard werken voor de huisvrouwen daar..

    Ik 'smul' mee van jouw avontuur.

    Veel plezier!

  • 12 Maart 2012 - 17:33

    Hannah S :

    Dat is een hele andere schoonmaakroutine dan hier in Nederland...Ik zet de gedachte aan een schoonmaakster weer even uit mijn hoofd, wat hebben wij het makkelijk :) leuk om jou daar te zien op de foto's!

  • 12 Maart 2012 - 18:22

    Marga:

    leuke foto's. We mogen in het westen wel eens respect hebben voor die hardwerkende vrouwen. Wij hebben het maar wat makkelijk.
    Als ik je zo bezig zie dan kom je nog gespierd terug.

  • 12 Maart 2012 - 19:10

    Berdien:

    Hoi Marlies,

    wat een exotische ervaring heb je nu al: koken en wassen met schaarse middelen. Veel andere manieren en producten! Veel meer een cultuurschok dan ik hier in Rusland heb! Je wist wel ongeveer wat te verwachten natuurlijk, maar toch lijkt het me wel weer echt wennen. Alleen al het temperatuurverschil!
    Het klinkt in elk geval heel leuk en ook gezellig; meteen een feestje! Wat wil je nog meer?
    Ik wens je verder alle goeds en vind het, net als de vrouwen daar, ook een schande dat je ze niets over vrouwendag hebt verteld. Ik eet nu nog elke dag chocola die ik allemaal gekregen heb, net als zeep, bloemen etc. Misschien moeten we het ook maar in Nederland invoeren!

  • 12 Maart 2012 - 21:01

    Monique Nicolaij:

    hey Marlies, oei...vergeet je niet in te smeren...zonnetje is erg heet daar !

    liefs Monique

  • 13 Maart 2012 - 14:32

    Berdien:

    Hey Marlies,

    Je bent er al! Veel succes daar, geniet ervan!

    X Berdien

  • 13 Maart 2012 - 14:56

    Je Zwager:

    Ha Marlies,

    De dames hier thuis zijn in diepe middagslaap. Alle tijd dus om twee nieuwe verslagen te lezen. Volgens mij vermaak je je prima daar. Je draait lekker mee in het leven van alle dag daar. Lijkt mij bijzonder om lekker 'op zijn Ghanees' bezig te zijn. De inspanning zal daardoor toch ook een zekere ontspanning opleveren? In ieder geval leuker dan je eigen huishouden, zou ik denken. Veel plezier de komende tijd weer en ik wacht weer op nieuwe Ghanese sferen via de computer. Doe het rustig aan en haast je niet!
    Groeten en een ferme handdruk, Pieter

  • 14 Maart 2012 - 10:51

    Anne:

    Wat een andere wereld zeg, om jaloers op te worden. Succes en vooral veel plezier! Hier gaat alles goed en steeds beter. Geen kopzorgen dus ;)

    Groeten Anne

  • 14 Maart 2012 - 11:41

    Evelien:

    He Marlies, leuk om je verhalen te lezen, nu ben je er dus echt! Heel veel plezier en genieten nog (maar dat doe je al, zo te lezen) Moest vandaag aan je denken, want het is de CiS dag voor Overijssel ;-)
    Groetjes uit Zwolle!

  • 14 Maart 2012 - 13:33

    Tom En Elise:

    Wij genieten van al je verhalen. En wat heb je al veel gedaan in de korte tijd dat je er nog maar bent.Het lijkt wel of je al helemaal gewend bent.
    Wat ons opviel, dat het er zo schoon uitziet allemaal.En wat een mooi onderkomen heb je daar!
    We kijken nu al weer uit naar het volgende verslag.Veel succes!
    Groeten Tom en Elise

  • 14 Maart 2012 - 13:38

    Geweldig:

    hallo Marlies,
    wat een geweldige ervaring om zo bij de mensen te wonen en te werken.
    hartelijke groetjes Joke

  • 14 Maart 2012 - 18:42

    Andrea:

    Heej Marlies!Je zit al in Ghana!!! Time flies! Je verhalen klinken goed en de foto´s zien er ook goed uit! Veel plezier en succes met al je werkzaamheden voor de stichting, maar natuurlijk vooral veel plezier met al het leuks dat daar te ontdekken valt in Ghana! x

  • 15 Maart 2012 - 09:30

    Inge (HCO):

    Dag Marlies! Wat een fantastische foto's en verhalen!!!!! Geweldig dat je dit mee kan maken (hier spreekt enige jaloezie uit ;) ) Veel plezier en geniet van de mooie tijd daar!

    Liefs Inge

  • 15 Maart 2012 - 13:41

    M@m@:

    Dag lieve dochter,in het verre Ghana,

    Ik ben weer helemaal bij hoor met lezen, gelukkig hebben we elkaar tussendoor live gesproken!!!

    Maar rustig je mooie verhalen tot mij kunnen nemen, daarvan kom ik weer helemaal in de sfeer. Zeker met de fotos erbij.

    Tot gauw!

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Van maart tot en met mei 2012 ga ik naar Ghana. Om meer van het land te zien, en aan de slag te gaan!

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 862
Totaal aantal bezoekers 27773

Voorgaande reizen:

06 Maart 2012 - 23 Mei 2012

Marlies gaat naar Ghana

Landen bezocht: